Over de BMP
De Beroepsvereniging Masters Pedagogiek (BMP) zet zich in voor een samenleving waarin jeugdigen zichtbaar zijn, gehoord worden en actief betrokken zijn bij beslissingen die hen raken. Wij geloven dat pedagogisch vakmanschap, gevoed door praktijkervaring én wetenschappelijke inzichten, de sleutel vormt tot sterke professionele relaties, maatschappelijke verbondenheid en duurzaam jeugdbeleid.
De BMP biedt een platform om de stem van masterpedagogen krachtig te positioneren in praktijk, beleid en samenleving. We bundelen de kracht van professionals, stimuleren samenwerking binnen ons werkveld, en werken aan maatschappelijke en professionele erkenning van ons vak. We geloven dat pedagogisch vakmanschap duurzaam tot zijn recht komt in een sterke samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang , jeugdzorg en andere maatschappelijke werkvelden. Juist op de grensvlakken van deze domeinen ontstaat ruimte voor innovatie, verbinding en inclusieve ondersteuning van jeugdigen en gezin.
Als beroepsvereniging bevorderen wij een sterke beroepsidentiteit voor masterpedagogen. Dit doen wij door beroepseer, professionele trots en pedagogisch leiderschap te versterken. Ons leiderschap is relationeel: het creëert ruimte voor participatie, verbindt perspectieven en stimuleert gezamenlijk leren en handelen in complexe pedagogische vraagstukken.
Masterpedagogen onderscheiden zich door hun vermogen om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Zij combineren wetenschappelijke inzichten met ervaring uit het werkveld en vertalen die naar innovatieve oplossingen in complexe pedagogische situaties. De masterpedagoog staat voor reflectie, dialoog en maatschappelijke betrokkenheid, en vervult een verbindende rol tussen jeugdigen, professionals en beleid. Vanuit deze identiteit dragen masterpedagogen bij aan gemeenschapsvorming en een samenleving waarin kinderen en jongeren kunnen floreren.
Wij kiezen bewust voor een democratische pedagogiek. Jeugdigen zijn daarin geen object van beleid, maar mede-eigenaren van pedagogische kwaliteit. Daarom stimuleren wij co-creatie tussen jeugdigen, professionals en (ervarings)deskundigen.
Waarom lid worden?
Je gaat daarmee staan voor:
- Professionalisering: toegang tot kennisdeling; ervaring, statuten, ethiekondersteuning doormiddel van een moreel beraad, symposia en workshops.
- Je professionele stem: samen met onze leden gaan we in dialoog met; registratie partners, opleidingen, lectoraten, brancheverenigingen, werkveld, beroepsverenigingen en de politiek.
- Professionele gemeenschapsvorming: we creëren een platvorm en netwerk voor professionele samenwerkingsvormen.
- Professionele legitimiteit en erkenning: het versterkt onze positie door ons te verenigen zowel op individueel niveau als op ons vakgebied als geheel.
- De professionele beroepscode: we geven zo samen de kwaliteitsnormen en ethische richtlijnen vorm met een gevoel van integriteit en verantwoordelijkheid.
Als lid van onze beroepsvereniging krijg je de mogelijkheid om gebruik te maken van ons platform Beroepsvereniging pedagogiek: Vakmanschap in Actie“
Hier hebben leden de mogelijkheid om kennis en ervaringen te delen, samen te werken aan actuele vraagstukken en bij te dragen aan de versterking van de pedagogische praktijk en wetenschap. Jouw kennis en expertise zijn waardevol, en we nodigen je dan ook van harte uit om actief deel te nemen. Of dat nu is door deel te nemen aan bijeenkomsten, mee te denken in werkgroepen of artikelen te delen—jouw bijdrage maakt het verschil!
Team
Annika Keijser
Voorzitter
Diana Vredenbregt
Secretaris
Ibtissem Boukich
Penningmeester/vice voorzitter
Farah Ayachi
Algemeen bestuurslid
Jet Wintraecken
Algemeen bestuurslid
Nique Kranenburg
Algemeen bestuurslid
Statuten
Onze vereniging heeft statuten opgesteld die het juridisch kader vormen voor de vereniging en de doelstellingen, rechten en plichten van de leden, het bestuur en de besluitvormingsprocessen vastleggen. Zij bieden richting aan de werking van de vereniging en dienen als basis voor professionaliteit, samenwerking en belangenbehartiging binnen het vakgebied.
